Pendidikan Integrasi dan Pendidikan Inklusi

Murni Winarsih

Abstract


Educationmustbeenjoyedbyallchildren,includingchildrenwith
special needs. Currently education service for children with special
needshasmanychanges.Thechangesincludeachangeinattitude
of consciousness, condition, methodology, use of concepts, and
shifting paradigm towards education of humanity. At first, the
education service for children with special needs is in the form of
educational segregation. Educational segregation is an education
service for children with special needs where those who have
the same barriers are in one school, for example, children with
visual barriers are in the Special School (SLB) of A and children
with auditory barriers are in the Special School (SLB) of B, and
so on. Education service for children with special needs has been
widely grown in the presence of integrated education service and
inclusion in education. This paper discusses the integration of
education and the inclusion in education.
Keywords: education, integration, inclusion, and special needs.

Pendidikan harus dapat dinikmati oleh semua anak, tidak
terkecuali anak berkebutuhan khusus. Layanan pendidikan bagi
anak berkebutuhan khusus saat ini tengah mengalami banyak
perubahan.Perubahan-perubahaninimeliputiperubahandalam
kesadaran sikap, keadaan, metodologi, penggunaan konsepkonsep, dan perubahan paradigma menuju kepada pendidikan
kemanusiaan.
Pada awalnya, layanan pendidikan bagi anak berkebutuhan
khusus berupa pendidikan segregasi. Pendidikan segregasi
merupakan layanan pendidikan bagi anak berkebutuhan khusus
dimana anak berkebutuhan khusus dengan hambatan yang sama
berada dalam satu sekolah, misalnya anak dengan hambatan
penglihatan berada di Sekolah Luar Biasa (SLB) A, anak dengan
hambatan pendengaran berada di Sekolah Luar Biasa (SLB)B,
dan seterusnya.
Layananpendidikanbagianakberkebutuhankhusustelahbanyak
berkembang dengan adanya layanan pendidikan integrasi dan
pendidikan inklusi. Dalam kesempatan ini akan dibahas tentang
pendidikan integrasi dan pendidikan inklusi.
Kata Kunci: pendidikan, integrasi, inklusi, berkebutuhan khusus.

Full Text:

PDF

References


Baihaqi, MIF. dan M. Sugiarmin, Memahami dan Membantu Anak

ADHD,Bandung:PT.RefikaAditama,2006.

Dewantara, Pendidikan dan Kebudayaan, Yogyakarta: Majelis Luhur

Persatuan Taman Siswa, 1977.

Hallahan, Daniel P.,James M. Kauffman, dan Paige C. Pullen,

Exceptional Learners: An Introduction to Special Education,

Boston:PearsonEducationInc.,2009,cet.ke-10.

Johnsen, Berit Helena, dan Miriam D. Skjorten, Education-Special

Needs Education; An Introduction, Norwegia: UniclubForlag,

Johnson N. SK Jorten, Education Special Need,Oslo: University of

Oslo, 2001.

Mulyono, Abdurrahman, Sosialisasi Pendidikan Inklusi Bagi Sekolah

Dasar di DKI Jakarta, PLB UNJ Jakarta2011.

Reid, Gavin, Dyslexia and Inclusion; Classroom Approaches for

Assesment, Teaching and Learning, London: David Fulton

Publisher, 2005.

Smith, J. David, Inclusion Schoolsforall Students, London: Wadsworth

Publishing Company,1998.

Syafei,Dasar-DasarPendidikan,Jakarta:YayasanProklamasiCentre

forStrategicandInternationalStudies,1979.

Tarmansyah,InklusiPendidikanuntukSemua,Jakarta:Depdiknas,




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v13i2.156

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com