ANALISIS KADERISASI DA’I MELALUI PRINSIP MANAJEMEN DAKWAH DI FORUM DA’I DAN USTADZ MUDA (FODIUM) KOTA MEDAN

Muhammad Abdillah Habibi, Elfi Yanti Ritonga

Abstract


Abstract

This study examines the application of da'wah management principles in the cadre program of the Young Da'i and Ustadz Forum (Fodium) in Medan City. Utilizing a descriptive qualitative approach, data were gathered through observation, interviews, and documentation to analyze the cadre process comprehensively. The findings indicate that Fodium’s cadre system is structured under organizational bylaws and consists of two main stages: 1) training, focusing on technical and ideological development, and 2) delivery of da'wah concepts, emphasizing practical application. Four core principles guide the program: Consolidation (strengthening organizational unity), Coordination (ensuring systematic teamwork), Tajdid (encouraging innovation in da'wah methods), and Ijtihad (promoting contextual interpretation of Islamic teachings). This research underscores the importance of integrating community-based regeneration with robust management standards to enhance the effectiveness of da'wah activities. Future studies are encouraged to explore the integration of digital tools and technology to further expand the reach and impact of da'wah efforts.

Abstrak

Penelitian ini mengkaji penerapan prinsip manajemen dakwah dalam program pengkaderan Forum Da’i dan Ustadz Muda (Fodium) Kota Medan. Dengan pendekatan kualitatif deskriptif, data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi untuk menganalisis proses kaderisasi secara mendalam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sistem kaderisasi Fodium berlandaskan AD/ART organisasi dan terdiri dari dua tahap utama: 1) pelatihan, yang fokus pada pengembangan teknis dan ideologis, dan 2) penyampaian konsep dakwah, yang menekankan aplikasi praktis. Empat prinsip inti menjadi panduan program: Konsolidasi (memperkuat kesatuan organisasi), Koordinasi (memastikan kerjasama yang sistematis), Tajdid (mendorong inovasi metode dakwah), dan Ijtihad (mendorong interpretasi kontekstual ajaran Islam). Penelitian ini menegaskan pentingnya mengintegrasikan sistem kaderisasi berbasis komunitas dengan standar manajemen yang kuat untuk meningkatkan efektivitas kegiatan dakwah. Studi lanjutan disarankan untuk mengeksplorasi integrasi teknologi guna memperluas jangkauan dan dampak dakwah.

 


Keywords


principles; da'wah management; Medan city fodium; prinsip; manajemen dakwah; fodium kota Medan

Full Text:

PDF

References


Agusmin, T. (2021). Manajemen Pengkaderan Da’i Pada Lembaga Al-Karim Rasyid Indonesia Bandar Lampung. Ilmu Dakwah Dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Ahmad Suja’i, K. M. A. A. L. (2022). Urgensi Manajemen Dalam Dakwah. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 37–50. Https://Doi.Org/10.34005/Tahdzib.V5i1.1950

Fatimah, A., Negeri, U. I., Utara, S., Negeri, U. I., & Utara, S. (2024). Implementation Of Da ’ Wah Management Principles In The Development Of The Taklim Council Of ’ Aisyiyah Branch , Andam Dewi District. 9(1), 178–189.

Hamid, A., & Uyuni, B. (2023). Human Needs For Dakwah (The Existence Of Kodi As The Capital’s Da’wah Organization). Tsaqafah, 19(1), 1–26. Https://Doi.Org/10.21111/Tsaqafah.V19i1.8678

Hasanah, H., Hadjar, I., & Bukhori, B. (2018). Development Of Da’i Competency Model In Campus Using Psychological And Management Approach. Ilmu Dakwah: Academic Journal For Homiletic Studies, 12(2), 229–246. Https://Doi.Org/10.15575/Idajhs.V12i1.4536

Hotiza, S. (2022). Interpretasi Metode Dakwah Dalam Al-Qur’an Surah An-Nahl Ayat 125. Gunung Djati Conference Series, 8, 137–147.

Ibrahim, N. (2017). Penerapan Prinsip Manajemen Dakwah Dalam Sosialisasi Bmtal-Muawanah Iain Bengkulu Di Dusun Sumber Rejo Desa Lokasi Baru Kecamatan Air Periukan Kabupaten Seluma. Jurnal Ilmiah Syi’ar, 17(2), 83. Https://Doi.Org/10.29300/Syr.V17i2.898

Koswara, I. (2020). The Development Of Da ’ Wah Organization Through Organizational Culture. Ilmu Dakwah: Academic Journal For Homiletic Studies, 14(1), 21–38. Https://Doi.Org/10.15575/Idajhs.V14i18830

Miftakhuddin. (2021). Perencanaan Komunikasi Dalam Manajemen Organisasi Dakwah. An-Nida’ : Jurnal Prodi Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 9(2), 53–54. Https://Doi.Org/Https://E-Jurnal.Stail.Ac.Id/Index.Php/Annida/Article/View/277

Muhammad Munir, & Ilaihi, W. (2021). Manajemen Dakwah. Kencana Prenada Media Group.

Munir, M. (2018). Manajemen Dakwah ( Team W. Publish (Ed.); Cetakan Pe). Wade Group.

Mutaali, M. A. Al. (2014). Ṣ Al Ᾱt Tasbīh Dalam Perspektif Hadis ( Studi Analisis Sanad Dan Matan ) Ṣ Al Ᾱt Tasbīh Dalam Perspektif Hadis ( Studi Analisis Sanad Dan Matan ).

Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Teks Ilmiah Mahasiswa. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 138–153. Https://Doi.Org/10.21009/Aksis.020201

Purwitasari, P., Kasim, H. S., Nahdlatul, U., & Sulawesi, U. (2024). Efektivitas Komunikasi Dalam Pelayanan Publik Pada Pemerintah Kecamatan Aere 1,2&3. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(2), 84–89.

Rachmawati, T. S., & Abdullah, F. (2022). Urgensi Manajemen Dakwah Dalam Pelaksanaan Pendidikan Kader Ulama Majelis Ulama Indonesia (Mui) Dki Jakarta. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 52–64. Https://Doi.Org/10.34005/Tahdzib.V5i1.1951

Riadi, A. (2024). Creating Dai And Mosque Imams That Accepted All Of Communities. The Role Of Prophetic Leadership And Strategic Management In The Transformation Of Educational Institutions In The Islamic World, 2(1), 197–220.

Sabilar Rosyad, M. M. (2023). Da’wah Strategy In The Contemporary Era Of Hadith Perspective. Taqaddumi: Journal Of Quran And Hadith Studies, 3(2), 169–179. Https://Doi.Org/10.12928/Taqaddumi.V3i2.8845

Sadat, A. (2020). Fardu Kifayah (Sebuah Analisis Pemikiran Hukum Prof. K.H. Ali Yafie. 9, 132–138. Https://Doi.Org/Doi.Org/10.35905/Diktum.V9i2.285

Sari, N. I., & Sunata, I. (2022). Masjid Desa Koto Tuo Ujung Pasir. 2(2), 1–27.

Setiawati, R., & Hidayat, R. (2024). Paradigm And Transformation Of Da’wah As Social Capital From Mohammad Natsir’s Perspective. Kne Social Sciences, 2(1), 56–71. Https://Doi.Org/10.18502/Kss.V9i12.15818

Simarmata, C. S. A., & Misrah, M. (2024). Manajemen Pelatihan Dakwah Bagi Para Da’iyah Pada Program Pendidikan Kader Ulama Mui Sumatera Utara. Ranah Research : Journal Of Multidisciplinary Research And Development, 6(3), 428–436. Https://Doi.Org/10.38035/Rrj.V6i3.836

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif Dan Kuantatif. Alfabeta.

Tuzzakiah, S. N. W., Madani, A. I., Amirullah, & Dzakwan, M. (2023). Manajemen Dakwah Majelis Tabligh Pimpinan Wilayah Muhammadiyah Kalimantan Timur. Mushawwir Jurnal Manajemen Dakwah Dan Filantropi Islam, 1(1), 52–64. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.21093/Mushawwir.V1i1.6052

Zaenudin, J., Fauzan, P. I., & Rustandi, R. (2024). Transformational Dakwah Leadership Model Of Persatuan Islam ( Persis ) Organization In Facing Global Challenges. Ilmu Dakwah: Academic Journal For Homiletic Studies, 18(2), 487–516. Https://Doi.Org/10.15575/Idajhs.V18i2.40877

Zahraini, S., & Andrian, B. (2024). Metode Penyampaian Pesan Dakwah Dalam Al-Qur’an : Analisis Al-Qur’an Surah An-Nahl Ayat 125. Ibn Abbas, 6(2), 141. Https://Doi.Org/10.51900/Ias.V6i2.19764




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v21i1.325

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com