ANALYSIS OF ISLAMIC EDUCATIONAL VALUES AND THEIR INTERNALIZATION IN THE NOVEL ‘TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WIJCK’ BY BUYA HAMKA

Zahira Jannataini

Abstract


Abstract

In the modern era, literature has the potential to serve as an effective medium for education, including Islamic teachings. One such literary work is Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck by Buya Hamka. This study aims to contribute to the field of Islamic education by illustrating how novels can facilitate the internalization of Islamic values. The research objectives include (1) identifying the values of Islamic religious education, (2) analyzing how these values are depicted in Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, and (3) examining how the novel’s narrative incorporates and conveys Islamic educational principles. This study adopts a qualitative approach with thematic analysis to explore the educational values embedded within the novel. The findings reveal that Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck integrates Islamic values through character development and narrative conflicts. These values fall into three categories: (1) faith-based education, which encompasses religious devotion and repentance, (2) sharia-related education, including obedience, inheritance laws, marriage, and acts of charity, and (3) moral education, which involves ethical and behavioral aspects such as honesty, patience, humility, arrogance, forgiveness, and trustworthiness. This study underscores the novel’s role in imparting Islamic teachings, reinforcing its significance as a literary source for moral and religious instruction.

 

Abstrak

Di era modern ini, karya sastra memiliki potensi sebagai media pendidikan yang efektif, termasuk dalam penyampaian ajaran Islam. Salah satu karya sastra yang mencerminkan hal ini adalah Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck karya Buya Hamka. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan kontribusi dalam bidang pendidikan Islam dengan menunjukkan bagaimana novel dapat menjadi sarana internalisasi nilai-nilai Islam. Adapun tujuan penelitian ini meliputi (1) mengidentifikasi nilai-nilai pendidikan agama Islam, (2) menganalisis bagaimana nilai-nilai tersebut digambarkan dalam Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, dan (3) mengkaji bagaimana narasi dalam novel ini menginternalisasikan serta menyampaikan prinsip-prinsip pendidikan Islam. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan analisis tematik untuk menggali nilai-nilai pendidikan yang terkandung dalam novel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck menginternalisasikan nilai-nilai Islam melalui perkembangan karakter dan konflik dalam alur ceritanya. Nilai-nilai tersebut dikategorikan ke dalam tiga aspek utama: (1) pendidikan keimanan, yang mencakup pengabdian kepada agama dan tobat, (2) pendidikan syariah, meliputi ketaatan, hukum waris, pernikahan, dan amal, serta (3) pendidikan akhlak, yang mencakup aspek etika dan perilaku seperti kejujuran, kesabaran, kerendahan hati, kesombongan, pengampunan, dan sikap amanah. Penelitian ini menegaskan peran novel dalam menyampaikan ajaran Islam, sehingga memperkuat signifikansinya sebagai sumber literasi moral dan keagamaan.


Keywords


Islamic education; moral values; Buya Hamka

Full Text:

PDF

References


Abun Shobri. (2018). Strategi Guru Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Di Sman 6 Kediri (Vol. 16). IAIN Kediri https://etheses.iainkediri.ac.id/1364 .

Ahmad Suriansyah. (2011). Landasan pendidikan. comdes.

Alfian, M. (2019). Pemikiran Pendidikan Islam Buya Hamka. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(02), 89–98. https://doi.org/10.32939/islamika.v19i02.454

Aqib, zainal, rasidi. (2019). Metodologi penelitian pendidikan. penerbit ANDI.

Aziz, A. (2023). Peran Sastra Dalam Pendidikan Islam. SYAIKHONA: Jurnal Magister Pendidikan Agama Islam, 1(1), 45–57. https://doi.org/10.59166/syaikhona.v1i1.71

Brady, D. L., Saldanha, M. F., & Barclay, L. J. (2023). Conceptualizing forgiveness: A review and path forward. Journal of Organizational Behavior, 44(2), 261–296. https://doi.org/10.1002/job.2632

Deva, S. Andayani. (2019). Biografi Buya Hamka dalam Novel Tadarus Cinta Buya Pujangga Karya Akhmal Nashery Basral. STKIP PGRI SUMENEP. https://repository.stkippgrisumenep.ac.id/520/

Durrheim, K., Quayle, M., & Dixon, J. (2016). The struggle for the nature of “prejudice”:“Prejudice” expression as identity performance. Political Psychology, 37(1), 17–35. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/pops.12310

Harahap, A. I. M. (2017). Judi Menurut Presfektif Alquran. http://repository.uinsu.ac.id/3971/

Hikmatullah. (2021). Fiqh Mawaris: Panduan Kewarisan Islam. Penerbit A-Empat. https://books.google.co.id/books/about/Fiqh_Mawaris.html?id=LyQnEAAAQBAJ&redir_esc=y

Ikhwan, A., Biantoro, O. F., & Rohmad, A. (2019). The Role of the Family in Internalizing Islamic Values. Dinamika Ilmu, 19(2), 323–335. https://doi.org/10.21093/di.v19i2.1746

Jaya, N. (2017). Konsep Sedekah Perspektif Yusuf Mansur dalam Buku The Miracle Of Giving. Konsep Sedekah Perspektif Yusuf Mansur Dalam Buku The Miracle Of Giving, 1–78. https://repository.radenintan.ac.id/773/1/KONSEP_SEDEKAH_PRESPEKTIF_YUSUF_MANSUR_DALAM_BUKU_THE_MIRACLE_OF_GIVING.pdf

Khurana, U., Vermeulen, I., Nalisnick, E., Van Noorloos, M., & Fokkens, A. (2022). Hate speech criteria: A modular approach to task-specific hate speech definitions. Proceedings of the Sixth Workshop on Online Abuse and Harms (WOAH), 176–191. https://doi.org/10.18653/v1/2022.woah-1.17

Mahfud, D., Mahmudah, & Wihartat, W. (2015). Pengaruh ketaatan beribadah terhadap kesehatan mental mahasiswa UIN Walisongo Semarang. Jrnal Ilmu Dakwah, 35(1), 35–51. https://doi.org/10.21580/jid.v35.1.1251

Mubarok, Faiz. (2020). Analisis Nilai-nilai Pendidikan Islam dalam Sinetron Para Pencari Tuhan Jilid Delapan. 1111011000023, 1–116. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/31953/3/FAIZ MUBAROK-FITK.pdf

Muhammad Irham Ghifari. (2020). Perspektif Amanah Dalam Al-Quran. 2(2), 143–160. https://doi.org/10.55759/zam.v2i2.52

Muhammad Nashih Ulwan. (2007). Pendidikan anak dalam Islam. Pustaka Amani. https://catalog.unugha.ac.id//lib/minigalnano/createthumb.php?filename=images/docs/PENDIDIKAN_ANAK_DALAM_ISLAM.JPG&width=200

Muzammil, D. Hj. I. (2019). Fiqh Munakahat (Hukum Pernikahan dalam Islam). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/1057/1/IffahMuzammil_FiqhMunakahat.pdf

Nur Uhbiyati. (1997). Ilmu Pendidikan Agama Islam. CV. Pustaka Setia.

Salsabela, M. A. (2021). Nilai-Nilai Profetik Dalam Novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck Karya Hamka. 1–60. https://repository.radenintan.ac.id/15645

Sefriana, Vinastria. (2019). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam pada Novel Negeri 5 Menara Karya Anwar Fuadi. 1–23. http://etheses.uin-malang.ac.id/5119/

Susanto, A. (2024). Struktur Narasi Dakwah Buku Biografi Ayah…: Kisah Buya Hamka Karya Irfan Hamka. Bil Hikmah: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 2(2), 277–300. https://doi.org/10.55372/bilhikmahjkpi.v2i2.36

Wahdi, A. H. bin H. (2004). Taubat Jakan Menuju Surga. Al-Maktab At-ta’awuni Lidda’wah wal Irsyad wa tauriyatil jaliat bi as-sulay.




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v21i1.307

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com