PETA PENCEGAHAN BULLYING PADA KEGIATAN MATSAMA DI MADRASAH IBTIDAIYAH
Abstract
Abstract
Bullying behavior has a great impact on Madrasah Ibtidaiyah (MI) students. The government has made various efforts to prevent bullying. But in fact, there are still bullying behaviors in schools. This study aims to map efforts to prevent bullying behavior in Matsama (Masa Taaruf Siswa Madrasah) activities at MI Sananul Ula. This type of research is qualitative. Data were obtained from observations and interviews. The subjects of this study were the head of the madrasah, teachers and students of the madrasah. After research, the development of a Matsama program oriented towards bullying prevention carried out at MI Sananul Ula Daraman Bantul Yogyakarta can be mapped into three parts. 1) doctrination, 2) rationalization and 3) evaluation. In the process, there is a process of selecting class leaders who also act as agents of change.
Abstrak
Perilaku bullying memiliki dampak yang besar bagi siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI). Pemerintah telah melakukan berbagai upaya pencegahan bullying. Namun nyatanya masih saja terdapat perilaku bullying di sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk memetakan upaya pencegahan perilaku bullying pada kegiatan Matsama (Masa Taaruf Siswa Madrasah) di MI Sananul Ula. Jenis penelitian ini adalah kualitatif. Data diperoleh dari observasi dan wawancara. Subjek penelitian ini adalah kepala madrasah, guru dan siswa madrasah. Setelah dilakukan penelitian, pengembangan program Matsama yang berorientasi pada pencegahan bullying yang dilakukan di MI Sananul Ula Daraman Bantul Yogyakarta dapat dipetakan menjadi tiga bagian. 1) doktrinasi, 2) rasionalisasi dan 3) evaluasi. Dalam prosesnya, terdapat proses pemilihan ketua kelas yang juga bertindak sebagai agen perubahan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adiyono, Adiyono, Irvan Irvan, and Rusanti Rusanti. “Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Bullying.” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 6, no. 3 (2022): 649–58.
Astuty, Astuty. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengurangi Kasus Bullying Di Madrasah.” In Proceedings of Palangka Raya International and National Conference on Islamic Studies (PINCIS), Vol. 1, 2021.
Cicin Yulianti. “FSGI: Ada 16 Kasus Bullying Di Sekolah Pada Januari-Juli 2023.” https://www.detik.com/edu/sekolah/d-6858404/fsgi-ada-16-kasus-bullying-di-sekolah-pada-januari-juli-2023, August 4, 2023.
Direktur KSKK Kementerian Agama RI. Juknis Matsama, Pub. L. No. B-2875/DJ.I/Dt.I.I/HM.01/07/2023 (2023).
Junaedi, Achmad. “Roots Program Utility: Forming An Anti Bullying Prevention Agent In Madrasah.” Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam 7, no. 1 (2023).
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 82 Tahun 2015 tentang Pencegahan dan Penanggulangan Tindak Kekerasan di Satuan Pendidikan, dan program Sekolah Ramah Anak, Pub. L. No. Nomor 82 (2015).
Mikail, Kiki. “Problem Doktrin Keagamaan Dan Fundamentalisme Dalam Membangun Budaya Multikultural.” Journal of Darussalam Islamic Studies 1, no. 1 (2020): 12–19.
Munthe, Ashiong P. “Pentingnya Evaluasi Program Di Institusi Pendidikan: Sebuah Pengantar, Pengertian, Tujuan Dan Manfaat.” Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 5, no. 2 (December 8, 2015): 1. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i2.p1-14.
Rahman, Hardianto, Muhammad Irfan, Diarti Andra Ningsih, Hasmiati Hasmiati, Saydiman Saydiman, and Hasfira Asri. “Analisis Dampak Perilaku Bullying Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Tingkat Madrasah Ibitidaiyah Dan Sekolah Dasar.” Journal on Education 6, no. 1 (June 7, 2023): 2374–82. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3259.
Redaktur CNN Indonesia. “251 Anak Usia SD Jadi Korban Kekerasan Di Sekolah Sepanjang 2023 .” https://www.cnnindonesia.com/nasional/20230529171523-20-955430/251-anak-usia-sd-jadi-korban-kekerasan-di-sekolah-sepanjang-2023, May 29, 2023.
Triwulandari, Ananda Ayu, and Oksiana Jatiningsih. “Strategi Sekolah Dalam Pencegahan Cyberbullying Pada Siswa Di SMP Negeri 6 Sidoarjo.” Kajian Moral Dan Kewarganegaraan 11, no. 1 (August 7, 2022): 160–76. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n1.p160-176.
DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v20i1.262
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com