IJTIHAD ‘VIRTUAL’ DAN FIQIH CORONA: RESPON ULAMA INDONESIA DI MUSIM PANDEMI

Abdul Wafi Muhaimin

Abstract


Abstract
Covid-19 has been announced as global pandemic by World Health Organization (WHO). All countries, including Indonesia, implemented the health protocols in preventing the spread of viruses. Among those protocols is social distancing either in lockdown or physical distancing. This policy disrupted the life order and habit, especially in religious ritual. The religious problems should be answered by the ulamas for the law certainty. In the normal situation, the discussion on fatwa is usually held by collective ijtihad (Ijtihad Jama’i). This way is done by MUI and its fatwa commission, NU and Its Bahtsul Masail, Muhammadiyah and Its Majlis Tarjih. Unfortunately, in covid-9 pandemic, the meeting for collective ijtihad is not easy to do because of the healthy protocol. Instead of that, the discussion to determine fatwa should be done as responding religious problems, but by virtual ijtihad via Zoom and others application, such as whatsapp groups. Therefore, this article discuss about the way ulamas responds the law-religious problems during Covid-19 pandemic.

Abstrak
Covid-19 telah ditetapkan sebagai pandemi global oleh World Health Organization (WHO) sehingga berbagai negara, termasuk Indonesia, menetapkan protokol kesehatan dalam upaya pencegahan penyebaran virus ini. Salah satunya adalah dengan melakukan social distancing baik dengan cara lockdown maupun hanya dengan melakukan physical distancing. Kebijakan ini tentu berpengaruh terhadap tatanan kehidupan manusia, termasuk dalam ritual keagamaan. Tentu persoalan keagamaan harus mendapatkan jawaban dari para ulama agar umat mendapatkan kepastian hukum. Problemnya adalah, setiap persoalan hukum biasanya dalam kondisi normal dilakukan dengan cara kolektif (ijtihad jama’i), baik yang dilakukan oleh MUI dengan komisi fatwanya, NU dengan Lembaga Bahtsul Masailnya, Muhammadiyah dengan Majlis Tarjihnya, dan ormas-ormas lainnya. Namun dalam kondisi seperti sekarang ini (masa pandemi Covid-19) tentu tidak mudah untuk dilakukan. Maka muncullah terobosan baru dengan cara memaksimalkan kecanggihan teknologi, sehingga persoalan keummatan tetap bisa direspon dengan baik melalui ijtihad ‘virtual’, baik dengan cara melalui aplikasi Zoom maupun melalui chatting dengan memaksimalkan group-group Whatsapp (WAG). Oleh karena itu, kajian ini akan membahas tentang bagaimana para kyai (ulama) merespons persoalan hukum selama pandemi Covid-19.

Keywords


Ijtihad; Virtual; Fiqih; Corona

Full Text:

PDF

References


Abdissalam, Izzuddin bin, Qawaid al-Ahkam fi Mashalih al-Anam, vol. 1, (Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, t.th.).

‘Aini, Abu Muhammad Badruddin al-, Umdah al-Qari Syarh Shahih al-Bukhari, vol. 18, (Beirut: Dar al-Fikr, 2011).

Anshari, Zakaria al-, Asna al-Mathalib fi Syarh Raudh al-Thalib, vo. 1, (Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 2001).

Bujairimi, Sulaiman bin Muhammad al-, Hasyiyah al-Bujairimi ‘ala al-Khatib, vol. 1, (Beirut: Dar al-Fikr, t.th.), h. 296.

Bujairimi, Sulaiman al-, Tuhfah al-Habib ala Syarh al-Khatib, vol. 3, (Mesir: al-Taqaddum al-Ilmiyah, t.th.).

Dimasyqi, Abu Bakar bin Muhammad al-Hishni al-, Kifayah al-Akhyar, vol. 2, (Surabaya: Maktabah Ahmad Nabhan, t.th.).

Effendi, Satria, Ushul Fiqh, 4th ed., (Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012).

Fatwa MUI Nomor 31 Tahun 2020 tentang penyelenggaraan shalat jum’at dan jamaah untuk mencegah penularan wabah covid-19.

Fatwa MUI nomor 14 Tahun 2020, Buku Fiqih Pemulasaran Jenazah Pasien Covid-19 yang dikeluarkan oleh LBM-PBNU, dan Maklumat Pimpinan Pusat Muhammadiyah nomor 02/MLM/I.0/B/2020.

Haitami, Ibn Hajar al-, al-Fatawa al-Fiqhiyah al-Kubra, Vol. 1, (Mesir: al-Maktabah al-Islamiyah, t.th.).

Haitami, Ibn Hajar al-, al-Syarwani dan al-Ubbadi, Tuhfah al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj wa Hawasyi al-Syarwani wa al-Ubbadi, vol. 1, (Beirut: Dar al-Fikr, 1997).

Haitami, Ibn Hajar al-, al-Syarwani dan al-Ubbadi, Tuhfah al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj wa Hawasyi al-Syarwani wa al-Ubbadi, (t.tp.: Dar Ihya’ al-Turats al-Arabi, t.th).

Iqbal, Muhammad, The Reconstruction of Religious, Thought in Islam, (New Delhi: Ktab Bavan, 1981).

Isma’il, Sya’ban, al-Ijtihad al-Jama’i wa Daur al-Majami’ al-Fiqhiyyah fi Tathbiqihi, (Beirut: Dar al-Basyair, 1998).

Jamal, Sualaiman bin Umar al-, Hasyiyah al-Jamal/Futuhat al-Wahhab, vol. 1, (Beirut: Dar al-Fikr, t.th.).

Jawziyyah, Ibn al-Qayyim al-, I‘lÉm al-Muwaqqi‘Ên ‘an Rabb al-‘ÓlamÊn, vol. 1, (al-RiyÉÌ: DÉr Ibn al-JawzÊ, 1423 H.).

Jauziyah, Ibn Qayyim al-, I’lam al-Muwaqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin, Vol. 3, (Beirut: Dar Jail, T.th.), h. 14.

Khaeruman, Badri, Hukum Islam Dalam Perubahan Sosial, (Bandung: Pustaka Setia, 2010).

Khallaf, ‘Abdul Wahhab, Ilm Ushul al-Fiqh, 12th eds, (DÉr al-Qalam, 1978).

___________________ Khulashah Tarikh al-Tasyri’ al-Islami, (Kuwait: Dar al-Qalam, t.th.).

Madjid, Nurcholish, Taklid dan Ijtihad: Masalah Kontinuitas dan Kreativitas dalam Memahami Pesan Agama, norcholishmadjid.org/arsip-karya/read/7-1994-taklid-dan-ijtihad.

Mahfudh, Sahal, Nuansa Fiqh Sosial, 7th ed., (Yogyakarta: LKiS, 2011), h. xxxix-xI.

Malibari, Zainuddin al-, Fath al-Mu’in, I’anah al-Thalibin, vol. 3, (Beirut: Dar al-Fikr, 2002).

Maliki, Abu al-Qasim Ibn al-Syath al-, Idrar al-Syuruq ‘ala Anwa’ al-Furuq, Vol. 4, (Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, t.th).

Nawawi, Muhyiddin al-, al-Majmu’ Syarh al-Muhadzab, Vol. 5, (Beirut: Dar al-Kotob al-Ilmiyyah, 2011).

Nawawi, Muhammad bin Umar, Nihayah al-Zain Syarh Qurrah al-‘Ain, (Beirut: Dar al-Fikr, 1995).

QarÉfÊ, AÍmad bin IdrÊs al-, al-FurËq, vol. 1, (BeirËt: DÉr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1998).

Qulyubi, al- dan ‘Umairah, HÉsyiyata Qulyubi wa ‘Umairah, Vol. 11, (al-Qahirah: Dar al-Taufiqiyah li al-Turats, 2010).

Sanu, Quthb, al-Ijtihad al-Jama’i al-Mansyud, (Dar al-Nafais, 2006).

Syarafi, Abdul Majid al-Susuh al-, al-Ijtihad al-Jama’i fi al-Tasyri’ al-Islami, (Wizarah al-Auqaf wa al-Syu’un al-Islamiyah: Silsislah Kitab al-Ummah, 1418 H.).

Syarbini, Muhammad bin Ahmad al-, Mughni al-Muhtaj ila Ma’rifah Alfazh al-Minhaj, vol. 1, (Mesir: al-Tijariyah al-Kubra, t.th.).

Suyuthi, Abdurrahman bin Abi Bakr al-, al-Asybah wa al-Nazhair, vol. 1, (Semarang: Toha Putra, t.th.).

Wazarah al-Auqaf wa al-Syu’un al-Islamiyyah, al-Mausu’ah al-Fiqhiyah al-Kuwaitiyah, (Kuwait: Dzat as-Salasil, 1983).

Zahro, Ahmad, “Desakralisasi Kitab Fiqih Sebagai Upaya Reformasi Pemahaman Hukum Islam.” yang disampaikan dalam pengukuhan guru besar ilmu fikih (hukum Islam) Fakultas Tarbiyah IAIN Sunan Ampel (sekarang UINSA), 30 Juli 2005.

Zarqa, Muhammad al-, Syarh al-Qawaid al-Fiqhiyyat, (Damaskus: Darul Qalam, 1989).

Zuhaili, Wahbah al-, al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, vol. 8, (Beirut: Dar al-Fikr, 1989).

Zuhaili, Wahbah al-, Mausu’ah al-Fiqh al-Islami al-Mu’ashir, vol. 3, (Beirut: Dar al-Fikr, 2017).

https://Id.m.wiktionary.org/wiki/virtual

https://chat.whatsapp.com/EBExnbQIPy QEnysKazvqZI

www.pakarfiqih.blogspot.com.

https://www.nu.or.id/post/read/120567/lbm-pbnu-merilis-tata-cara-pelaksanaan-ibadah-jumat-pada-masa-normal-baru.




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v16i2.173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com