Kajian Ma'anil Hadits Tentang Hukuman Mati Bagi Orang Murtad

Asrori Asrori

Abstract


Discourse on the law of apostasy still leaves a debate. The text of
the hadith explicitly states the execution of death for those who
migrate from Islam, man baddal dīnahu faqtulūh. On the other
hand the Qur’an gived a signal that there is no compulsion in
Islam lā ikrāha fi al-Dīn. Humans have a prerogative to decide
their choice without any intervention of other authorities. The
dualism of the understanding of Islamic law resulting from these
two contradictory above propositions requires further discussion
in order to reveal the law given to apostates. This qualitative study
attempts to expose the opinions of ulama on execution of death
for apostates as well as attempts to compromise the dualism of
understanding of religious texts above.
Keywords: apostasy, dualism of Islamic law, Hadith

Vol. XIV, No. 2, 2018 ~ 161
Abstrak
Diskursus tentang hukum pindah agama (murtad) masih
menyisakan perdebatan. Teks hadis secara tegas menyatakan
eksekusi mati bagi mereka yang migrasi dari islam, man baddal
dīnahu faqtulūh. Disisi lain al-Qur’an memberikan isyarat,
bahwa tidak ada paksaan dalam islam lā ikrāha fi al-Dīn. Manusia
memiliki hak prerogatif untuk menentukan pilihannya tanpa ada
intervensi otoritas lain. Dualisme pemahaman hukum islam yang
dihasilkan dari kedua dalil yang nampak kontradiktif diatas perlu
adanya pembahasan lebih mendalam guna mengungkap hukum
yang diberikan bagi orang murtad. Penelitian kualitatif ini
mencoba untuk memaparkan pendapat ulama tentang hukuman
mati bagi orang murtad serta usaha untuk mengkomprokikan
dualisme pemahaman teks keagamaan di atas.
Kata Kunci: Murtad, Dualisme Hukum Islam, Hadis

Full Text:

PDF

References


Abd al-Adzīm al-Muthfi, Hādza bayānu li al-nās, Asy-Syubuhāt

ats-tsalātsun al-Matsārah li Inkār al-Sunah al-Nabawiyah

“A’rdhun wa Tafnidz wa Naqdun,” Kairo: Maktabah Wahbah,

HCet. I.

Abu ‘Abdullah al-Mawāq al-Maliki, at-Tāj wa al-Iklīl li mukhtasor al-

Kholīl, Dār al-Kutub al-Ilmiyah, 1416 H.

Abu ‘Abdur al-Rahmān Ahmad bin Syu’aib bin ‘Ali al-Khurasani.

Sunan al-Shugra li an-Nasāi, Maktab al-Mathbu’ah al-

Islamiyah-Halab,1406 H Cet. II

Abu Dawud Sulaiman bin Asy’ats al-Sajastani, Sunan Abi Dawud,

Beirut: Dār al-Kutub al-‘Arabi: t,th, t.tp

Abu Hāmid Muhammad bin Muhammad al-Ghazālī, Al-wasith

fi al-Manhaj Tahkik Muhammad Mahmūd Ibrāhim

dan Muhammad Muhammad Tāmir, Kairo: Maktabah

Darussalam: 1417, Cet. VII.

‘Alāuddin al-Kasānī, Badāi’u al-Shon’āi’ fi Tartību al-Syara’I,’ Dār al-

Kutub al-‘Ilmiyah 1406 H.

Ibnu al-Hajar al-Asqalāni, Fathu al-bārī Syarh Şaḥīḥ al-Bukhari,

Beirut: Dār al-Ma’rifah, 1379 H Tahkik oleh Muhammad

Fuad ‘Abdu al-Baaqi.

Ibrāhim bin Musa bin Muhammad al-Syātibī, al-Muwāfaqāt, Dār

Ibn ‘Affān: 1417 H) Cet.1.

Imam al-Nawawi, Roudhoh al-Thālibīn wa ‘Umdah al-Muftiīn, Beirut:

H.

Ibnu Hazm al-Andalusi, Al-Mahalli bi al-Atsār, Beirut:Dār al-Fikr:

t.th, T.tp.

Ibnu Mandzūr, Lisan al-‘Arab, Beirut: Dār Al-Shādir, t.th,t.tp.

Ibnu Majah Abu ‘Abdullah Muhammad bin Yazid al-Qazwini, Sunan

Ibnu Majah, Tahkik, Muhammad Fuad ‘Abdu al-bāqī ,Faisal

‘Isa albābī al-Halabi: Dār Ihyā al-Kutub al-‘Arabiyah.

Ibnu Taimiyah al-Khurāni, al-Muharar fi al-Fiqh ‘Ala Mazhābi Imām bin Hanbal, Riyadh: Maktabah al-Ma’arif: 1404 H.

Ibnu Qudamah, al-Mugni fi al-Fiqh Muhammad bin Ahmad al-Hanbali,

Beirut: Daar al-Fikr: 1405 H.

Jamal al-Banna, Hurriyah fi al-Fikr wa al-I’tiqād fi al-Islām, Beirut:

Dār al-Fikr Al-Islāmī, 1998.

Jaudat Sā’id. Lā Ikāha Fi al-Dīn: Diāsah wa Abhās fil al-Fikr al-Islāmī,

Damaskus, Suriah: Markaz al-Ilmu wa al-Salam al-Dirasah

wa al-Nashr, 1418 H.

Muhammad bin ‘Abdullah al-Khursyi, Syarah Mukhtasor al-Kholīl,

Beirut: Daar al-Fikr.

Muhammad bin Ismāil al-Amir al-Shan’āni, Subulu al-Salām, Daar

al-Hadis:t.th,t.tp.

Muhammad bin Ismāil Abu Abdullah al-Bukhārī al-Ju’fi. al-Jāmi’ al-

Musnad ash-Shahīh al-Mukhtasharah min Umūri Rasūlulillah

Sholallahu ‘Alaihi Wassalam wa Sunanini wa Ayyāmihi=Şaḥīḥ

al-Bukhori ,Dār Tūq al-Najāh: ,1422H, Cet. II.

Muhammad Yūsuf bin Abi al-Qāsim al-‘Abdari, Tāj wa al-Iklīl Ma’a

Mawāhibu al-jalīl, Beirut: Dār al-Fikr, 1398 H.

Muhammad ‘Arafah al-Dasūqi, Hasiyatu al-Dasuqi ‘Ala Syarh al-

Kabir, Beirut: Dār al-Fikr, t.th,t.tp.

Taqiyuddin Abu al-Baqā’ Muhammad bin Ahmad bin ‘Abdul al-‘Azīz

al-Futūhi, Maktabah al-‘Abikān:1418 H) Cet. II.

Hilali ,Sa’d al-Din Mas’ad, Mauqif al-Islām min al-Riddah, Abhās wa

Waqāi’ al-Mu’tamar al-‘Ām ats-tsānī wa al-‘Isyrūn.

https://www.youtube.com/watch?v=jD0XqgdRsn8 di unduk pada

tanggal 20 Desember 2015.

Moqsith, Abd, Tafsir Atas Hukum Murtad dalam Islam, Jurnal Ahkam

Vol. XIII No. 2, Juli 2013.

Rodin, Dede, Riddah dan kebebasan beragama dalam al-Qur’an,

Jurnal Ahkam Vol. XIV No. 2 Juli 2014.




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v14i2.111

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com